Ağız Kanseri

Ağız kanserlerinin oluştuğu bölgeler sıklıkla; dil, ağız tabanı, dil köküne yakın yumuşak damak alanları, dudaklar ve dişetleridir. Ağız kanserleri erken dönemde teşhis edilerek tedavi sağlanmazsa yayılarak sürekli ağrıya, fonksiyon kaybına, ağız ve yüzde tedaviyle düzeltilmesi mümkün olmayan şekil bozukluklarına, hatta ölümlere neden olabilir. Diş hekimine düzenli aralıklarla gidilmesi ağız kanserlerinin erken tanısı açısından da önemlidir.

Ağız kanserinin sebepleri nelerdir? Ağız kanserinin nedeni tam olarak bilinmez. Bununla beraber, tütün ürünleri, alkol ve bazı besinlerdeki kansere neden olan maddeler ve özellikle ağız dışı bölgelerde (dudak gibi) fazla güneş ışığına maruz kalınması gibi faktörlerin kanser riskini arttırdığı bilinmektedir. Genetik yatkınlık da ağız kanseri için risk faktörleri arasındadır.

Ağız kanserinin muhtemel belirtileri

Ağız içinde veya etrafında beyaz veya kırmızı renkli alanların oluşması

Ağız içinde hassas, tahriş olmuş, kabarık veya kalınlaşmış alanların oluşması

Seste boğukluk veya boğazda yutulamayan cisim hissi

Çiğneme ve yutma güçlüğü

Dil ve çene hareketlerinde zorlanma

Dil veya ağzın diğer bölgelerinde his kaybı, uyuşukluk

Alt veya üst çenede meydana gelen şişlikler ve bunun mevcut protez uyumunun bozulması

Ağız kanseri lezyonları başlangıç döneminde ağrısızdır ve bu nedenle de ihmal edilebilir. Kanser ilerleyerek sağlıklı ağız dokularında hasar oluşturdukça ağrı şikâyeti de başlar. Kişinin ağız kanserini fark etmesi güç olabilir. Erken tanı için en ufak bir değişiklikte  diş hekimine gidilmesi son derece önemlidir. Ayrıca düzenli diş hekimine gitme alışkanlığı erken tanıda önemli rol oynar.