Hamilelikte Ağız ve Diş Sağlığı

Hamilelikte tükürükteki asit miktarı artmakta ve dişler çürümeye yatkın hale gelmektedir. İlk aylarda görülebilen kusma sonrasında, annenin ağız bakımına dikkat etmemesi de çürük riskini arttırmaktadır. Dişetlerinde sorunu olan anne adayları ağız bakımına dikkat etmezlerse, hormonal değişime bağlı olarak da dişeti sorunları artar. Dişetleri kanayan anne adayı dişlerini fırçalamaktan kaçınabilir. Bu durum, dişler üzerinde daha fazla bakteri birikmesine ve dişetlerinde şişliğe, kızarıklığa ve daha çok kanamaya neden olur. Buna “hamilelik gingivitisi” denir. Dişeti kızarık, şiş, hassas ve kanamalıdır. Hamilelik gingivitisi genellikle, hamileliğin 2. ayında başlayıp 8. ayında en üst seviyeye çıkar.  Bu, “her hamilelik anneye bir diş kaybettirir” demek değildir. Hamilelik sırasında annenin dişlerinden kalsiyum kaybı olduğuna dair bilimsel herhangi bir kanıt yoktur.

Hamilelikte Ağız Bakımı:

Hamileliğin ilk aylarında görülen kusmalar, değişen beslenme alışkanlıkları ve hormonal değişimlerin etkisiyle dişetlerinde hassasiyet ve kanama olabilir. Kanama nedeniyle anne adayları diş fırçalamayı bırakmamalıdır. Dişeti iltihabı dişlerin ve dişetlerinin etkin bakımı ve temizlenmesiyle önlenebilir. Her gün en az 2 kere, mümkünse her yemekten sonra dişler fırçalanmalıdır. Diş araları diş ipiyle temizlenmelidir.

Hamilelikte Diş Tedavisi:

Hamilelikte kontrol için düzenli olarak diş hekime gitmek gerekir. Şiddetli ağrı ve iltihabın olduğu durumlarda tedavi hamileliğin hangi döneminde olursa olsun yapılmalıdır.